Sunday, August 23, 2009

 

رمضان: کام چوری کا مہینہ






رمضان: کام چوری کا مہینہ

تحریر: ناصر عباس مرزا
ترجمہ: علی حسن سمندطور

ہمیں اچھی طرح معلوم ہے کہ دنیا کس طرح کام کرتی ہے۔ اس معاملے میں ہم اس چھوٹے لڑکے کی طرح ہیں جس نے گڑگڑا کر دعا کی کہ اللہ تعالی اسے ایک سائیکل دے دے۔ اور جب لڑکے کو اندازہ ہوا کہ اللہ تعالی اس طرح براہ راست چیزیں لوگوں میں تقسیم نہیں کرتا تو لڑکے نے ایک سائیکل چرا لی اور پھر خدا سے دعا کی کہ اس کا گناہ معاف کردیا جائے۔
======
یکم رمضان سے دس محرم تک، تقریبا چار ماہ بنتے ہیں۔ اس مدت میں پاکستان میں کوئی کام کرنے کے لیے تیار نہیں ہوتا۔ ان سالانہ چھٹیاں میں عبادت گزار اور وہ فراڈیے جو اپنے آپ کو عبادت گزار دکھانا چاہتے ہیں، کام سے چھٹکارا حاصل کرتے ہیں۔
یوں تو ہم پاکستانی کبھی کام اور سخت محنت کے لیے مشہور نہیں رہے، مگر سالانہ چھٹیوں کہ ان چار ماہ میں ہم اتنا کم کام کرتے ہیں کہ سال کے بقیہ آٹھ مہینوں میں کیا جانے والا کام بہترین اور چکا چوند کرتا نظر آتا ہے۔
رمضان میں کام کے اوقات نو سے ایک ہوتے ہیں، یعنی کل چار گھنٹے۔ اور ان چار گھنٹوں میں کم ہی لوگوں کا دھیان کام کی طرف ہوتا ہے۔ کسی بھی سرکاری دفتر میں چلے جائیے آپ کا واسطہ ایک چڑچڑے، کاہل، اور زندگی سے عاجز شخص سے پڑے گا جس کے منہ سے بدبو آرہی ہوگی۔ آپ کا کام کس قدر بھی اہم اور ضروری کیوں نہ ہو آپ کو کہا جائے گا کہ آپ ڈھائی ماہ بعد محرم کے تیسرے ہفتے میں واپس تشریف لائیں۔ آپ کا واسطہ جس شخص سے پڑا ہے وہ کام کے موڈ میں ہرگز نہیں ہے۔ اس کا دل ہے کہ وہ فورا سے پیشتر گھر جائے اور بقیہ روزہ ہندوستانی فلم دیکھتے ہوئے گزارے۔
یہ روزہ دار، اور اس جیسے لاکھوں دوسرے، چاہتے ہیں کہ روزہ رکھنے پہ پوری دنیا ان کی شکرگزار ہو۔ بنی نوع انسان کو اس شخص کا احسان ماننا چاہیے کہ یہ شخص اس قدر عبادت گزار ہے۔ آپ کو اس شخص سے الجھنے کا خیال بھی دل میں نہیں لانا چاہیے۔
رمضان میں کسی کو کام کے لیے اکسانا ایک گناہ ہے کیونکہ روزہ دار کی عبادت میں خدا کی رضا اور قہر شامل ہے۔ ممکن ہے کہ آپ دل چاہے کہ آپ کام چور لوگوں کو ڈنڈے کے زور پہ کام کے لیے اکسائیں، مگر ایسا کرنا آپ کے لیے سخت خطرناک ثابت ہو سکتا ہے۔ آپ کو جلا کر مارا جا سکتا ہے، یا زندہ درگور کیا جا سکتا ہے، ممکن ہے کہ گولی مار کر آپ کا کام تمام کیا جائے، جیسا نجیب ظفر کے ساتھ کیا گیا تھا۔ نجیب ظفر مریدکے میں چمڑے کا کارخانہ چلاتا تھا۔ اس کا قصور یہ تھا کہ وہ جمعے کی نماز کی مد میں لمبی چھٹی مارنے والوں کو کام کے لیے اکساتا تھا۔
رمضان میں کام کے علاوہ سب کچھ ہوتا ہے۔ مساجد میں حاضری بڑھ جاتی ہے؛ تراویح، محافل، اور درس روز کا معمول ہوتے ہیں۔ کیونکہ سال کے بقیہ گیارہ ماہ ہم چوری چکاری میں گزارتے ہیں اس لیے رمضان میں خدا سے اپنے گناہوں کی مغفرت طلب کرتے ہیں کہ آخر کار رمضان مغرفت کا مہینہ ہے۔
افطار پارٹیاں تو ایک عرصے سے فیشن میں رہی ہیں مگر اب سحری پارٹی بھی آگے بڑھ رہی ہے۔ ریستوراں ساری رات کھلے رہتے ہیں۔ سحری پارٹی میں لوگوں سے میل ملاپ کریں اور پھر پڑ کر لمبا سوئیں۔ دفاتر اور کارخانوں میں لوگوں کو مشورہ دیا جاتا ہے کہ "آپ عید کے بعد آئیے گا۔"
دکھاوے کی تمام تر عبادت اور ہلے گلے کے باوجود ہم رمضان میں اچھے انسان ہرگز نہیں بنتے۔ ہم ایسا کر ہی نہیں سکتے۔ ہم رمضان میں بھی وہی کرتے ہیں جو بقیہ سال کرتے ہیں: چوری چکاری، دروغ گوئی، اور لوٹ کھسوٹ۔ رمضان کی برکت یہ ہے کہ اس ماہ میں ہم خدا سے سب کچھ بخشوا سکتے ہیں۔ ہمیں اچھی طرح معلوم ہے کہ دنیا کس طرح کام کرتی ہے۔ اس معاملے میں ہم اس چھوٹے لڑکے کی طرح ہیں جس نے گڑگڑا کر دعا کی کہ اللہ تعالی اسے ایک سائیکل دے دے۔ اور جب لڑکے کو اندازہ ہوا کہ اللہ تعالی اس طرح براہ راست چیزیں لوگوں میں تقسیم نہیں کرتا تو لڑکے نے ایک سائیکل چرا لی اور پھر خدا سے دعا کی کہ اس کا گناہ معاف کردیا جائے۔
رمضان کے اصل مقصد کے برخلاف یہ ماہ ہمارے لیے زیادتی کا مہینہ ہوتا ہے۔ چاہے وہ عبادت کی زیادتی ہو، اسراف ہو، یا پرخوری۔ افطار سے سحری کے دوران لوگ تین کھانے کھاتے ہیں، اور تینوں انتہائی غیر صحت بخش۔ ان تین کھانوں میں تین چیزوں کی زیادتی ہوتی ہے: شکر کی، آٹے کی، اور تیل کی۔
رمضان میں خدائی فوج دار ہر جگہ نظر آتے ہیں۔ روزے کے دوران کھانے پینے والا کوئی شخص، یا فوری تیار اشیائے خوردونوش بیچنے والا بالموقع سزا کا حق دار ہوتا ہے۔ عبادت گزار کسی بھی موقع پہ غصے میں آکر سب کچھ درہم برہم کر سکتے ہیں۔ نماز پڑھنے کے لیے ہوائی جہاز کی گزرگاہوں، انتظار گاہوں، ریلوے کے پلیٹ فارم اور مصروف شاہ راہوں کو بند کیا جا سکتا ہے۔ اور ہے کسی کی مجال جو ایسا کرنے والوں کو روکے؟
مختصر یہ کہ رمضان کے اول بیس دن ہر روز تین سے چار گھنٹے کام ہوتا ہے۔ آخری عشرے میں متمول عبادت گزار عمرے کے لیے روانہ ہو جاتے ہیں، دوسرے اعتکاف میں بیٹھ جاتے ہیں۔
رمضان کے اختتام پہ قوم سات سے دس دن کی چھٹیاں مناتی ہے۔ پھر لوگ رفتہ رفتہ کام کی طرف رجوع ہونا شروع ہوتے ہیں۔ مگر چند ہی ہفتوں میں حج اور بقرعید کا موسم شروع ہو جاتا ہے اور یوں کام سے پھر چھٹی ہوجاتی ہے۔
====
اصل مضمون یہاں ملاحظہ فرمائیں:
http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=2009\08\23\story_23-8-2009_pg3_6

Labels:


Comments:
OPINION: Rejoice! The season to shun work is here —Nasir Abbas Mirza

We know how the world works. In that we are like the little boy who used to pray to God to give him a bicycle. Very soon he realised that God doesn’t work this way so he stole a bicycle and prayed to God for forgiveness

From the 1st of Ramazan to the 10th of Muharram, that’s about four months in the Islamic calendar. In this period the country is in no mood to work. This is the annual sabbatical when the faithful and the unfaithful pretending to be faithful take a break, a long break, a four-month-long break from work.

Not that we are renowned for work ethics and hard work, but what we accomplish in these four months is so puny and pathetic that it makes us look good in the remaining eight months in the calendar.

In Ramzan the working hours are nine to one. That’s it. And in these four hours work is the last thing on the workers’ mind. Go to any government office during these four hours and you will encounter a grouchy, lazy and sick-of-life person with bad breath (apparently even brushing your teeth in the morning is not kosher if you are fasting). No matter how urgent your work, leave the place and come back after two and a half months in the third week of Muharram. This man is in no mood to do anything. He’d rather go home and watch an Indian movie till he breaks fast.

This person, and millions of others like him, wants the world to be eternally grateful to him for his fasting. The entire humanity is indebted to him for the good religious duty he is fulfilling. Don’t mess with any such person.

It is almost a sin to exhort someone to work during the month of Ramzan because his or her indolence comes with a divine sanction. You may feel like kicking, caning or whipping people to get to work but you dare not try it. Don’t even say anything because you may end up being burned alive or stoned to death or just plain murdered like Najeeb Zafar, the leather factory owner in Muridke. Poor fellow, he just wanted people to get back to work after an ‘overly extended’ Friday prayer break.

Everything else except work goes on. People get busy with religious and festive activities. Attendance in mosques increases, tarawih, mahafil and dars are daily affairs. Since we are such crooked and corrupt souls during the rest of the year that people go all out in beseeching God’s forgiveness in this month — Ramzan is, after all, the month of maghfirat (repentance).

On the festive side Iftar parties were always in vogue but now Sehr get-togethers are catching up fast with Iftar parties. Restaurants are open all night because people stay up all night. Meet up at a Sehr party and then sleep. Other than that, one line dominates the workplace, “We will see what we can do about it; come after Eid”.
 
All the overt praying, charity and piety aside, we don’t actually become good during this month. Can’t afford to. We carry on with what we do best: lie, cheat, bribe, rob, extort, etcetera, but since it is Ramzan, we repent in earnest. We know how the world works. In that we are like the little boy who used to pray to God to give him a bicycle. Very soon he realised that God doesn’t work this way so he stole a bicycle and prayed to God for forgiveness. We are past masters at this and we do it all the time, only more so in Ramzan.

Contrary to the spirit of the month, for us this is a month of indulgence in every sense of the word. Be it religious indulgence, spending indulgence or eating indulgence, we go the whole hog. This is a uniquely Pakistani phenomenon. In ten hours or so people take three meals and none of them is a healthy meal. The three meals comprise only three ingredients: sugar (hence the sugar crisis), wheat (hence the atta crisis) and oil (hence the ghee crisis). All across the Muslim world there is less consumption of eatables and as a result prices come down. Read a newspaper or watch any tv channel to see what is happening in Pakistan these days.

It may be a holy month but our rules of business are clear: God and Mammon have to be served simultaneously. We do it without even a hint of compunction.

Indulgence exerts its ugly head in religious anarchy too. Selling food and eating food are a crime punishable by vigilantes on the spot. The faithful can, and do, disrupt normal course of life anywhere at any time as a matter of right. Airport lounges, aircraft aisles, railway stations or main roads, can all be blocked for, say, prayers. Who is to stop them? Loudspeakers in the mosques? Who can silence them?

To cut the long story short, the first twenty-odd days of Ramzan are spent working three or four hours every day. Towards the end, you may take full time off for umra (if you can afford it), or itikaaf, or both.

At the end of Ramzan the nation takes a seven to ten days holiday. Then slowly people drag themselves to work. It takes a lot of yawning, stretching and scratching for them to get back in the nine to five rhythm but they finally do get back in work mode. A few weeks later it is the Haj and Eid-ul-Azha season. That’s another week off.

The last two holidays in this 110-day sabbatical are the ninth and tenth of Muharram. Interspersed, of course, are our Gregorian calendar holidays — 23rd March, 14th August, 25th December and so on. They too need to be accounted for. All in all, this ends up as a period of extremely low productivity and low efficiency. If you are so inclined, take out the calculator and do the maths yourself. I am too lazy to do that; I am too lethargic to do anything. I am practicing for the days to come.

The writer is a freelance columnist
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?